Abonnementsvilkår for Semaphor hosting
De til enhver tid gældende abonnementsvilkår findes herunder
1. Beskrivelse af Semaphors ydelse
Semaphors ydelse består i etablering, drift og vedligehold af den valgte service jf. kontrakten. Servicen stilles til rådighed for kunden via internettet.
Semaphor garanterer for eget netværks vedkommende, jf. pkt. 11, en oppetid på 99,9% målt over 12 måneder, mens Semaphor intet ansvar kan påtage sig for internettet / kundens forbindelse med internet i øvrigt.
Evt. nødvendige licenser er ikke omfattet af kontrakten
Kunden får tildelt nødvendige IP-adresser, afhængig af den konkrete service. Adresserne er ikke kundens ejendom. Når aftalen ophører, bortfalder kundens ret til at anvende de tildelte adresser.
Semaphor påbegynder levering af servicen på den dato, der i kontrakten er anført som ikrafttrædelsesdato. Semaphor kan udskyde leveringsdatoen, hvis tekniske forhold eller forsinkelse med tilvejebringelse af ydelser fra andre operatører, nødvendiggør dette.
Hvis der af kontrakten fremgår en aftale om trafikmængde (i gennemsnit for en 3-måneders periode) og lagerplads, kan Semaphor ved overskridelse forhøje abonnements-afgiften til den prisklasse, der svarer til overskridelsen. Dette vil ske med virkning fra og med næstfølgende kvartal. Årsabonnementer vil derfor eventuelt modtage en ekstra fakturering, der vil dække den opståede difference indtil årets udløb.
2. Domæneregistrering
I tilfælde af at Semaphor forvalter internet-domæner i forbindelse med servicen sørger Semaphor efter anmodning fra kunden for registrering af domæner hos Punktum dk A/S (tidligere DK-Hostmaster A/S) i overensstemmelse med selskabets almindelige betingelser. Semaphor opkræver betaling for registrering og andre gebyrer hos kunden. Semaphor er ikke ansvarlig for registreringen. Kunden indestår for, at ibrugtagningen af det angivne domænenavn ikke krænker tredjeparters rettigheder.
3. Kundens ydelse
Kundens anvendelse af Semaphors services er underlagt de almindelige regler om annoncering, ophavsret mv. Kunden er selv ansvarlig for, at informationerne samt brugen heraf ikke er retsstridig.
Kunden må for eksempel ikke:
- via Semaphors installation udøve aktiviteter, der er strafbare, eller som tager sigte på at påføre andre internetbrugere gene eller på anden måde af Semaphor opfattes som uacceptable eller kritisable i forhold til den til enhver tid gældende net-etikette,
- forsøge at opnå uautoriseret adgang til andre systemer på internettet.
Semaphor er berettiget til uden forudgående varsel at lukke internetadgangen og lukke servicen ved kundens overtrædelse af ovenstående. Ved gentagende brud på ovenstående er Semaphor berettiget til at ophæve kundeforholdet samt slette data lagret af kunden på Semaphors server.
Kunden er i øvrigt ansvarlig ifølge dansk rets almindelige regler.
4. Betalingsbetingelser
Eventuel fakturering af oprettelse sker når aftale er indgået.
Fakturering af abonnementsafgift sker enten årligt eller kvartalsvist forud, alt efter hvilken aftale, der er truffet med kunden.
Ved aftalens indgåelse faktureres abonnement til udløbet af nærmeste kvartal, samt for næste år eller kvartal, alt efter hvilken aftale, der er truffet med kunden.
Ved betaling efter den aftalte betalingsfrist beregner Semaphor morarenter, fra sidste rettidige betalingsdag til betalingen sker, med den til enhver tid gældende procesrente. Ved fremsendelse af rykkerskrivelse er Semaphor berettiget til at opkræve et rykkergebyr på kr. 100,00.
Såfremt kunden er forsinket med betaling er Semaphor berettiget til at lukke servicen uden forudgående varsel.
En sådan lukning medfører ikke, at kunden herved er fritaget for betaling i den periode, det tegnede abonnement omfatter.
Semaphor har ret til skriftligt at ophæve aftalen med øjeblikkelig virkning uden forudgående varsel, hvis kunden kommer under konkurs, eller der åbnes for forhandling om tvangsakkord for kunden, eller kunden har standset sine betalinger, eller kundens formueforhold i øvrigt viser sig at være sådanne, at kunden må anses at ville være ude af stand til at opfylde aftalen i rette tid.
5. Rettigheder og licenser til programmel
Semaphor har ophavsret, ejendomsret og enhver anden rettighed til software, som er helt eller delvist udviklet af Semaphor, f.eks. log- og setup, database mv.
Kunden er forpligtet til at overholde licensbetingelserne for software, som er udviklet af tredjeparter og som videredistribueres via Semaphor. Semaphor påtager sig ikke noget ansvar for fejl og mangler ved software, og indsigelser desangående kan således ikke gøres gældende eller udløse krav overfor Semaphor.
Såfremt software tilhørende kunden hostet af Semaphors ikke er driftssikret, kan Semaphor uden videre fjerne det pågældende software. Hvis kunden anvender software, som medfører fejl på netværket udenfor Semaphors net, kan Semaphor uden varsel igangsætte fejlsøgning for kundens regning.
6. Opsigelse / vilkårsændring
Eventuel uopsigelighed (bindingsperiode) og opsigelsesvarsel fremgår af kontrakten.
Semaphor kan ændre abonnementsafgiften og vilkårene for aftalen med virkning for en fremtidig betalingstermin. Sådanne ændringer varsles for aftaler med kvartalsvis betaling med 30 dage, og for aftaler med årlig betaling med 90 dage. Såfremt kunden ikke kan godkende ændringen, kan kunden med varsel af henholdsvis 14 henholdsvis 30 dage skriftligt opsige aftalen.
7. Samarbejde
Kunden og Semaphor skal sikre tilstedeværelse af den fornødne bemyndigelse og beslutningskompetence med henblik på at sikre dialog og fremdrift ift. drift, fejlsøgning mv. Herunder skal kunden og Semaphor endvidere deltage i de møder, den anden part med rimelighed anmoder om.
Kunden og Semaphor anerkender, at services er komplekse og fordrer en betydelig grad af samarbejde. Parterne forpligter sig til loyalt at løse eventuelle problemer eller uenigheder, som måtte opstå i relation til levering eller modtagelse af den pågældende service.
8. Ansvarsområder
Semaphor skal foretage enhver handling og levere de services, der er et naturligt eller nødvendigt led i leveringen af de af kontrakten aftalte services, uanset om den relevante handling eller service konkret er nævnt i kontrakten.
Kunden skal i nødvendigt omfang, sikre nødvendig konfiguration og opsætning af kundens services og infrastruktur, som er nødvendige for at Semaphor kan levere de af kontrakten aftalte services, f.eks. opsætning af internet-domæner, åbning af firewalls mv.
9. Sikkerhed og fejl
Ved brud på sikkerheden og ved fejl har begge parter pligt til at medvirke aktivt til at lokalisere og udbedre forholdet.
Konstateres der fejl, kan kunden kalde Semaphors vagthavende tekniker hele døgnet på telefon +45 35 300 705. Semaphor udfører som udgangspunkt fejlretning hele døgnet. De konkrete servicemål (SLA) fremgår af kontrakten.
Kunden accepterer, at det kan blive nødvendigt for Semaphor at skaffe sig adgang til brugerdata. Semaphors medarbejdere er underlagt tavshedspligt.
Semaphor anbefaler, at kunden i forbindelse med den leverede service etablerer en databehandleraftale med Semaphor, og i så tilfælde henvises til denne.
10. Ændringshåndtering
Hvis kunden har ændringsønsker til servicen, som ikke er omfattet af kontrakten, kan der udarbejdes en ændringsanmodning til Semaphor som beskriver den ønskede ændring. Beskrivelsen skal være tilstrækkelig fyldestgørende til, at Semaphor kan estimere ændringsanmodningens omfang. Ændringsanmodningen og omkostningerne hertil skal godkendes skriftligt af begge parter.
Såfremt Semaphor påviser, at ændringsanmodningen af væsentlige tekniske eller funktionsmæssige grunde ikke kan gennemføres, er Semaphor ikke forpligtet til at efterkomme ændringsanmodningen.
11. Begrænsninger i Semaphors erstatningsansvar
Semaphor er alene ansvarlig for drift og vedligeholdelse af eget netværk.
Semaphor er ikke ansvarlig for fejl eller drift og vedligeholdelse af det almindelige telefonnet og eksterne teleforbindelser udenfor Semaphors netværk eller for nedbrud mellem Semaphors server og internettet.
Semaphor har ingen indflydelse på eller kontrol med internettet, og er ikke ansvarlig for de risici, herunder risikoen for uautoriseret adgang til kundens eget netværk, som kunden udsættes for ved opkobling til internettet, og Semaphor garanterer således ikke kunden mod de nævnte risici. Semaphor påtager sig derfor ikke på nogen måde ansvaret for de skader og tab, som kunden lider som følge af realiserede risici ved opkoblingen til internettet.
Semaphor påtager sig intet erstatningsansvar som følge af uhensigtsmæssig opsætning af kundens udstyr og software.
Semaphor er fritaget for ansvar for følger af manglende opfyldelse af Semaphors forpligtelser, hvis den manglende opfyldelse skyldes hindringer udenfor Semaphors kontrol, og Semaphor ikke på tidspunktet for aftalens indgåelse med rimelighed kunne forventes at have taget hindringen i betragtning, for eksempel konflikter på arbejdsmarkedet, strømafbrydelse og lynnedslag, ildebrand, krig, uroligheder og oprør, myndighedsbestemmelser eller anden offentlig regulering, fejl i eksterne telefonforbindelser, generel mangel på båndbredde på internettet, restriktioner for energi eller anden tilsvarende omstændighed.
Et eventuelt erstatningsansvar for Semaphor omfatter ikke indirekte tab, følgeskader, driftstab, tabt fortjeneste eller andre økonomiske konsekvenstab, herunder tab af data, skade på andre ting og erstatningskrav fra tredjeparter. Et eventuelt erstatningsansvar omfatter ikke tab, som ikke med rimelighed kunne forudses af Semaphor.
12. Beløbsbegrænsning i Semaphors ansvar
Semaphors erstatningsansvar er begrænset til ét års abonnementsydelse, uanset omfanget af de skader, som måtte være indtrådt i løbet af året.
Opdateret november 2024