Jitsi Meet og MitID
Fortrolige onlinemøder med borgere
I takt med at vi i højere og højere grad møder og interagerer med hinanden online, er det også blevet naturligt for mange danskere at kontakten med det offentlige foregår digitalt. Derfor udvikler der sig også i disse år et behov for at møde borgerne gennem onlinemøder.
I det offentliges kontakt med borgerne er der ofte tale om (særligt) følsomme oplysninger og det er derfor afgørende at sikkerheden er i top under sådanne onlinemøder samt at forvaltningen lever fuldt op til GDPR-lovgivningen før under og efter mødets afholdelse. Med Jitsi Meet kan borgere bruge MitID til at logge ind i et møde – nemt for borgeren og sikkert for kommunen, som dermed kan dokumentere at borgeren er netop den rigtige. Du er som medarbejder automatisk logget ind i mødet igennem dit sædvanlige login på din PC.
og fleksibilitet ift. at tilpasse sig til os. Alt i alt er vi meget glade for samarbejdet."
Mikkel Arp, Lyngby Taarbæk Kommune, August 2023.
Såfremt det ønskes, kan den relevante del af mødet automatisk journaliseres i kommunens eller myndighedens ESDH- eller fagsystem. Jitsi har alle de funktioner, du kender fra andre onlinemøder, kræver ingen installation, er brugervenlig og kan integreres og tilpasses netop din organisations behov. Læs mere om selve Jitsi onlinemøde-platformen her.
ikke nogen installation, det var klart out of the box og er integreret til vores IDP og dermed
også til Den Fælleskommunale Infrastruktur. Det virker bare - stabilt og effektivt."
Jens Kjellerup, Ballerup Kommune, Marts 2023.
Anvendelsesmuligheder
Inden for det offentlige er der et væld af anvendelsesmuligheder for Jitsi Meet med MitID autentifikation, eksempelvis:- Sagsbehandling i f.eks. Jobcenter eller Socialforvaltningen.
- En-til-en møder med borgere der har behov for bostøtte.
- Skoleområdet kan have behov for en sikker platform hvor der kan undervises og hvor der kan afholdes skole-hjem-samtaler.
- I sundhedssektoren kan en sikker platform benyttes til opfølgende møder, skærmbesøg og andre patient-behandler samtaler.
- Stormøder for kommunens borgere, hvor borgere kan stille spørgsmål undervejs.
- Dialog med virksomheder vha. MitID Erhverv (tidligere NemID medarbejdersignatur)
- Hjemmepleje hvor familiemedlemmer nemt kan følge med, hvis ikke de har mulighed for fysisk nærvær.
Når invitationen skal sendes til borgeren...
I Semaphor sætter vi en stor ære i at integrere og tilpasse vores løsninger til lige præcis din organisation. Dette viser sig også når det gælder at sende invitationer til borgere, når de skal have et onlinemøde med en sagsbehandler, en fysioterapeut eller noget helt tredje.Der er et væld af muligheder for at formidle en invitation til borgeren som skal mødes online med kommunen. I nogle situationer kan en SMS være det bedste valg i kraft af dets umiddelbare tilgængelighed for langt de fleste borgere. I andre situationer kan man ønske et særligt højt sikkerhedsniveau og derfor ville sende invitation og mødelink via digitalpost. I Semaphor sætter vi en stor ære i at integrere og tilpasse vores løsninger til lige præcis din organisation. Vi finder den løsning som passer bedst for jer – eller måske vil I have alle af nedenstående muligheder?
I kan eksempelvis vælge at sende invitation via:
- SMS
- Digital Post
- Integrere et link på jeres hjemmeside
- Med andre ord: Fantasien sætter grænserne …